ویژیگی های یک مداح

مداح باید عاشق خود ساخته ای باشد که با خصلت های اخلاقی نیک بیش از صوت و شعر زیبایش محفل را تحت تاثیر قرار داده، برای جوانان پر شور هیئتی طرحی نو در انداخته و الگویی عملی قرار گیرد.
زحمات و خدمات این قشر بر هیچ کس پوشیده نیست.اما نباید با بدعت گذاری های تحریف آمیز این مسیر صادقانه و تاثیرگذار به بیراهه ها کشیده شود.مداح خود باید عارف،شاعر، اخلاقمدار و صادق باشد تا مجلس او بی نظیر گردد و از اقصی نقاط دل‌ها را به سوی خود بکشاند. مداحی که وارسته نباشد قادر نخواهد بود بر دل ها اثر بگذارد و ردی همیشگی از خود بر جا بگذارد. هر چه مداح در دستگاه امام حسین (ع) مخلص تر و وارسته تر باشد،بُرد تاثیرگذاریش بیشتر خواهد شد.
اکثر مداحان شناخته شده قدیمی و شعرایی که نوحه عاشورایی می نوشتند با علمای دین و اخلاق در ارتباط بوده اند. این طور نبوده که مداح و روحانیون سخنران جلسه بی ارتباط با هم باشند.بر ای مثال حبیب ا... چایچیان متخلص به “حسان“ اشعار عاشورایی خود را نزد علمای بزرگ و عالیقدری نظیر علامه امینی و علامه طباطبایی می برده تا نظر این بزرگان را جویا شود.
برای خلق یک اثر بی نظیر در وادی مداحی نیازمند نظارت و نظر چندین کارشناس کار کشته هستیم. یک کارشناس باید از لحاظ صنایع ادبی شعر را بررسی کند،دیگری کارشناس محتوایی باشد و حتی حضور یک آهنگ ساز متعهد برای ساخت ریتم ضروری است.

 


مداحی و نقش آن در مکتب حسینی
به تعبیر مقام معظم رهبری:«جامعه مداح و ذاکر و ستایشگران اهل بیت،طبقه‏اى هستند که در سایه این روش،بیشترین تاثیر را در تعمیق فرهنگ و معارف اسلامى در ذهن مردم دارند.قضیه،فقط قضیه شعر خوانى نیست.مساله،مساله پراکندن مدایح و فضایل و حقایق در قالبى است که‏براى همه شنوندگان،قابل فهم و درک باشد و در دل آنها تاثیر بگذارد.»
ائمه(ع)از مداحان و ذاکران، تقدیر و تشویق مى‏کردند،صله مى‏دادند،دعا مى‏کردند و براى این کار،فضیلت و ثواب بسیار مى‏شمردند. امام‏صادق‏«ع‏»فرموده است:«الحمد لله الذى جعل فى الناس من یفد الینا و یمدحنا و یرثى‏لنا».
خدا را سپاس که در میان مردم،کسانى را قرار داده که به سوى ما مى‏آیند و ما رامدح و مرثیه مى‏گویند.
حضرت رضا(ع‏) در تشویق دعبل به مرثیه خوانى در ایام عزاى‏حسینى فرمود:«یا دعبل!احب ان تنشدنى شعرا فان هذه الایام حزن کانت علینااهل البیت‏» اى دعبل،دوست دارم برایم شعر بسرایى و بخوانى،چون این روزها،روزهاى اندوه ما اهل بیت است.
مداحى نوعى الگو دادن به مخاطبان و شخصیت‏پردازى اجتماعى و الگویى براى جامعه ارزشى است،سنگرى براى نشرفضیلت ها در قالبى مؤثر و فراگیر نسبت‏به همه است و مداحان به خاطر اهمیت کارشان درجامعه و در شکل دهى افکار و عواطف،نقش مهمى دارند و فلسفه اساسى مداحى،ترویج‏خوبی ها و تبیین روحیه‏هاى والاى شهیدان کربلا و دمیدن روح تعهد و حماسه درشیعه است و یک عشق و ایمان است،نه یک حرفه و شغل.
رسالت مقدس مداحان در عصر حاضر عبارت است از: استفاده شایسته از عواطف پاک مردم و جهت دادن به آنها در مسیر پاکى وتهذیب و تقوا. تعمیق محبت ها و عشق هاى درونى به انسان هاى اسوه و پاک. روشنگرى افکار جامعه و هدایت‏ به ارزش ها و خوبی ها و تقویت ایمان مردم. حفظ و اشاعه فرهنگ شهادت از طریق یاد شهداى کربلا و شهداى انقلاب وجنگ و طرح معارف اسلام و انقلاب و خط امام و رهبرى و مسؤولیت هاى‏اجتماعى.


راز ماندگاری در عرصه مداحی؛ویژگی های اخلاقی و معرفتی
مداح به تناسب و اقتضای زمان وحال بخواند.آنچه باید بخواند،نه آنچه می خواهند بخواند.اهل غُلو نباشد ولی در عین حال کم نگذارد و حق مطلب را بیان کند.
وحید موسی پور یک کارشناس مذهبی درتوصیف خصوصیات و ویژگی های مداح اهل بیت(ع) ضمن بیان مطالب بالاادامه می‌دهد:«همیشه با طهارت باطنی وظاهری باشد و قبل ازمجلس حتماً استغفار کند. معرفت و شناخت همه جانبه نسبت به اهل بیت (ع) را مد نظر قرار دهد. از لحاظ سیاسی و اجتماعی اطلاعات او نسبت به جهان اسلام به روز باشد.اهل سوز و اشک باشد.از آتش دل او دل ها بسوزد.»
وی در باب آمادگی قبلی مداح برای اجرا می گوید:«شعر،مضمون،سبک و ریتم در خور شان مجلس آقااباعبدالله...(ع) انتخاب کند. از خودبینی و حسادت پرهیز جدی داشته باشد.مأیوس و زود رنج نباشد.اگر موفقیتی چشمگیر نداشت،ناامید نشده در برابر ناملایمات از میدان به در نرود.مأنوس با قرآن باشد.علاوه بر برکات بی شماراُنس با اهل بیت (ع) و قرآن مجید که راهگشای انجام درست رسالت مداحی است،اهل توسل باشد.خلوت خود را همیشه پررونق با اشک و اِنابه کند.اهل دنیا نباشد،روضه فروشی نکرده ضمنا رد احسان هم نکند. در انتخاب مضمون شعر و شعر مناسب وسواس داشته باشد. بیش از ریتم و سبک به عمق مطلب دقت کند وهدف از بهره گیری ازهنرمداحی را از یاد نبرد.خسته کننده نخواند،شوررا انتقال دهد.»
موسی پور کارشناس مسائل مذهبی تاکید دارد که یک مداح بایدجامعیت در ذاکری داشته باشد؛یعنی مناجات،مدیحه،مرثیه،نوحه،مولودی و انسجام دسته عزاداری و...راتوأَمان بلدباشد،چرا که همه مکمل یکدیگرند.تک بُعدی رشد نکند.
وی می گوید:« مدیریت محتوایی و شکلی جلسه را همزمان داشته باشد. در چگونگی استفاده از صوت،مضمون و مفهوم شعر را در نظر داشته باشد. از چیزهایی که برای حنجره آسیب دارد بپرهیزد.به خط و مشی روزآمد ولایت در جهت‌گیری های مداحی خود اهتمام ویژه داشته و آن را اصل قرار دهد.»


مداح جوان! در انتخاب سبک دقت کن
حاج علی آهی رئیس هیئت‌مدیره خانه مداحان ضمن انتقاد از سبک‌های سخیف مداحی می گوید:«اکنون اگر از برخی ‌مداحان جدید بپرسید استادتان چه کسی است؟ پاسخی ندارند! چون سبک آن‌ها "من در آوردی"است و طوری می‌خوانند که رضای خداوند در آن نیست.
برخی از شیوه‌های جدیدی که در مواردی دیده می شود مورد رضای خدا نیست. چون هم شعرشان، هم روضه‌شان و حتی خواندن ‌شان غیر شرعی است.سبک‌های "من در آوردی"خداپسندانه نیست.»
وی با تأکید بر اینکه تعداد زیادی از مداحان بر اساس سبک‌های سنتی قدیم نوحه‌سرایی می‌کنند، این شیوه اصیل را خداپسندانه توصیف کرده و می‌گوید: « نوآوری در هر کاری خوب است، اما بین کار"من در ‌آوردی"و نوآوری تفاوت وجود دارد.همان‌طور که مقام معظم رهبری می‌فرمایند؛مداح باید در این زمینه توجه داشته باشد. مداح باید استاد ببیند، من ـ که اکنون 87 سال سن دارم‌ـ نزد مراجع تقلید-از جمله مرحوم آیت‌الله سید محمدهادی میلانی-شاگردی کردم. اکنون از برخی از این جدیدی‌هابپرسید:استادتان چه کسی است یاکدام مجتهد استادتان هست؟ پاسخی ندارند، بلکه سبک خودشان را در می‌آورند و می‌خوانند، این کار غیر رضای خداست.
قلیل مداحانی که سخیف می‌خوانند نمی‌دانند که مداح حافظ اصول و فروع دین است. وقتی که مداح از توحید، نبوت و امامت می‌گوید، یعنی از اصول دین می‌گوید. وقتی مناجات می‌خواند، وقتی از نماز و روزه، جهاد، حج، خمس و زکات، امر به معروف و نهی از منکر می‌گوید، این‌ها فروع دین است.
این پیرغلام اباعبدالله الحسین(ع) در پاسخ به این سؤال که آیا مداح مجاز است درباره مسائل اجتماعی یا سیاسی در مداحی سخن به میان آورد،می گوید: «مداح نباید در کار سیاست دخالت کند، مگر سیاستی که مقام معظم رهبری آن را هدایت می‌کنند. مراد این است که بتواند منبر را خوب تحویل دهد، مطالعات داشته باشد، تاریخ بخواند و مقاتل صحیح را حفظ کند، نه اینکه از برخی نوارها و سی‌دی‌ها کپی بر دارد و مصیبت و مرثیه بخواند.
مداحان جوان استاد ببینند و پیرو نوار و سی‌دی نباشند! اگر می‌خواهند مداحی کنند به معانی و مسائلی که ویژه دیدگاه‌های صوفیانه است یا ‌قائل‌شدن مقام الوهیت برای انسان در اشعار خود دقت کنند.»


برای ادای مستحبات اقامه واجبات را ترک نکنیم
یک پژوهشگر و کارشناس مسائل مذهبی توضیح می دهد:«ظاهر مداح در عین آراستگی باید در خور شان مجلس امام حسین (ع) باشد.»
وی در باب اشعاری که برای مداحی انتخاب می شوند، می گوید:«اشعار باید روح حماسه ، معنویت و آزادگی را در وجود مستمعین زنده کند. شعرهایی که سراسر حکمت باشند. اگر می‌خواهند روضه خوانی کنند، مقتل خوانی کنند. لازمه اش این است که مداح مقاتل مستند مثل ابی مخنف،لهوف و ... را با دقت بخواند و مستند و دقیق مقتل خوانی کند.زیاد مجلس را طول ندهند؛ هم موجب ملال مخاطبین می شود و هم با ادامه مجلس تا نیمه های شب بیم این می رود که با ادای مستحبات – برپایی مجلس عزاداری- از واجباتی مثل نماز صبح جا بمانیم که این به نوبه خود یک آسیب است.»
وی با تذکر نسبت به این که دشمنان ما مترصد این هستند که کارهای غیر شرعی و غیر منطقی عده ای افراد نا آگاه را ثبت و ضبط کرده و به کمک وسایل ارتباط جمعی به نحو گسترده‌ای پخش کنند تا هم به انسجام شیعه و سنی ضربه بزنند و هم این قبیل کارها را در دنیا به نام شیعه و اهل بیت (ع) تبلیغ کنند، می گوید:« نباید از سازهای وارداتی برای تنظیم ریتم و آهنگ مداحی استفاده کرد این اقدامات بدعت آمیز،دون شان مجلس آقا ابا عبدالله(ع) بوده و موجب تضعیف بُعد معنوی عزاداری می شود.»
این پژوهشگر مسائل مذهبی ادامه می‌دهد:«در آیه 32 سوره حج اشاره شده که برپایی شعائر مذهبی نشانه تقوای قلوب است. عزاداری جز مستحبات موکد آورده شده منتها باید در حین انجام آن به نکاتی چند توجه داشت. در عرصه عزاداری نباید دچار غلو ،ریا،خودنمایی،چشم و هم چشمی ها شویم.عزاداری ما به واجبات ما صدمه نزنند. (برای مثال نماز صبح مان قضا نشود.) شیطان از طریق غفلت ما را از مستحبات به محرمات نکشاند. برای مثال وقتی برای عزاداری وارد مجلس امام حسین (ع) می شویم باید مراقب باشیم که کارهای نظیر غیبت، تهمت، آزار دیگران،خودنمایی و... خودداری کنیم. دسته‌های عزاداری طوری سامان داده شوند که ضمن اینکه مراسم عزاداری را با توجه کامل و شکوه خاص برگزار می کنند،با کارهایی نظیر حرکت در خیابان ها در ساعات نیمه شب ،بلند کردن صدای بلندگوها،راه بندان خیابان ها و...موجب آزار دیگران نشوند.»
وی تاکید دارد که با انتخاب سبک مناسب شور آفرین مجلس عزاداری امام حسین (ع) بوده و موجی از شعور خلق کنیم. نباشد که تنها برای ریزش اشک بیشتر به جای تاکید بر جنبه های حماسی واقعه-نعوذبالله - بر حزن و ضعف تاکید بیشتری شود.


پیوند بین سخنرانان با تدبیر و مداحان شور آفرین
علی نظری مربی عقیدتی بسیج معتقد است که در باب سبک های جدید نباید سبک های قدیمی را کنار گذاشت. باید پیشکسوتان این سبک ها را- نظیر سبک هایی که در دهه 60 رواج داشته – احیا کنند و هر از چند گاه مداحی‌هایی شور انگیز با سبک های سنتی گذشته داشته باشند. به هر جهت این سبک ها برای خود ماست و باید حفظشان کرد. »
وی به مداحان و سینه زنان متذکر می‌شود:«در مداحی ها بعضا برای ایجاد شور بیشتر گفته می‌شود، آقا این لباس زمینی را از تن در بیاور!مگر آخرش در غسال خانه از تنت درش نمی آورند؟!این قبیل قیاس ها درست نیست. حواستان به دوربین های دشمنان باشد. یک لحظه به این فکر کنید که اگر ائمه معصومین(ع) را در مجلس ببینید باز هم رویتان می شود که اینگونه رفتار کنید؟»
وی خطاب به مداحان می گوید:«آقایان مداح حواستان باشد که این نوجوانان و جوانانی که به دستگاه امام حسین (ع) راه می یابند سراسر شورند. از همه رفتارها و کردارهای شما حتی نحوه صحبت کردنتان با تلفن همراهتان الگو‌برداری می کنند.شما باید برای این قشر مربی اخلاق هم باشید.»
نظری صاحب نظر مسائل مذهبی به جلساتی اشاره می کند که در آنها حلقه اتصال بین سخنرانی و مداحی چندان مستحکم نیست .
وی می گوید: «یکی از راه های آفریدن شور در کنار شعور پیوند بین مداح شور آفرین با روحانی سخنور است.»

باید شور با شعور حسینی در هم بیامیزد تا مجلس عزاداری سالار شهیدان محل رسیدن به خیمه هایی باشد که در سایه آن‌ها می توانیم خودمان راپیدا کنیم.
بایدبرویم به کربلای استقامت در برابر کفر و باران اشکی که بر پهنای صورتمان رود می کشد باید به اقیانوس معرفت حسینی بریزد و به روح غبارگرفته مان تکانی داده و با ریتم تازه ای شعر رفتن و رسیدن را به گوش جانمان برسانیم.
برای تک تکمان در این مجلس تلنگرهایی لازم است،چرا که حضور در محفل امام حسین(ع)بیداری دل می خواهد. مداحی می خواهد که خود پیشتر جهاد با نفس را در مکتب عاشورا آغاز کرده باشد.
دست بر سینه در درگاه خیمه معرفت حسینی می ایستیم و با هدف تحول از مولا اذن ورود می خواهیم. با وضوی خودساختگی زیر لب زمزمه می کنیم: السلام علیک یا ابا عبد الله الحسین (ع).
- امشب آقای ...یه شعری رو خوندن که،این شعر گلچین سبک های یک ترانه بود! ان شاءالله امام حسین(ع) هدایتتون کنه!
-با کمال تاسف باید به اطلاع دوستان هیئتی برسانیم که یکی از شبکه های فارسی زبان ماهواره فایل تصویری مداحی آقای... به سبک فلان خواننده آن طرف آبی پخش کرده ومی گفتند:این هم از مداحی شیعیان!! واقعا شما بگید این آقا مداح است یا مداح نما؟!
-نمی دونم آقای ...امشب هم که جلسه هفتگیشون بود،بازم شنیدم زیاد سبک ترانه خونده،شایدم با ما لج کرده؟! به زودی نمونه سبک‌هاش را میذارم تو وبلاگم تا خودتان قضاوت کنید.
- اگه یه روز به شما بگن تومجلسی باید بخونی که امام زمان (عج) هم هست،آیا شما را به حضرت عباس قسم روت می شه همین سبک‌ها وشعرها رو بخونی؟
-آیا تا به حال با خودتون فکر کردید وقتی این شکل مداحی بر گرفته از ترانه ها و شعرهای وارداتی به خدمت امام زمان (عج) می رسه چه حالی آقا پیدا می کنن؟
آنچه در بالا خواندید نمونه هایی از نظرات مستمعین آگاه بود که بعضا در برخی مجالس عزاداری با مداحانی روبه رو شده اند که با انتخاب شعر و ریتم دون شان مجلس امام حسین (ع) -نعوذبالله- حرمت جلسه را به جا نیاورده و دل مؤمنین آگاه را به درد آورده اند.
بر هیچ کس خدمتی که مداحان عزیز به خیل عزاداران حسینی دارند، پوشیده نیست،اما مطمئنا این خدمت نباید از چهارچوب اصول مداحی اصیل، سنتی و تاثیر گذار خارج شده و خدای نکرده دل امام عصر (عج) که در این ایام در مجالس عزاداری ما حضور پیدا می کنند به درد بیاید.


اشعار پند آموز را انتخاب کنید
نظر مراجع در مسئله جلوگیری از ورود بدعت ها و آسیب به مجلس عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) به صراحت و آشکارا مشخص است.
مقام معظم رهبری در همین باب می‌فرمایند:« بنا می‌کنند از چشم و ابروی آن بزرگوار تعریف کردن. مثلا قربون چشمت بشم! مگر چشم قشنگ در دنیا کم است؟ مگر ارزش ابوالفضل(ع) به چشم‌های قشنگش بوده؟ اصلا شما مگر ابوالفضل(ع) را دیده‌اید و می‌دانید چشمش چگونه بوده؟ قد رشید ورزشکارهای زیبایی اندام که خیلی هستند. یکی از برادران مداح گفت ما اگر از شعرهای خوب و شعرای بزرگ، شعر انتخاب کنیم، مردم نمی‌فهمند؛ بنابراین مجبوریم از این شعرها استفاده کنیم. این‌طوری نیست. من این را قبول ندارم. وقتی با زبان شعر با مردم حرف بزنید، هر چه شعر پیچیده هم باشد، وقتی مداح با هنر مداحی خود توانست این را کلمه به کلمه به مردم القا و مخاطبه کند، در دل مردم اثر می‌گذارد.من شنیده‌ام در مواردی از آهنگ‌های نامناسب استفاده می‌شود. مثلا فلان خواننده طاغوتی یا غیرطاغوتی، شعر عشقی چرندی را با آهنگی خوانده؛ حالا ما بیاییم در مجلس امام حسین(ع) و برای عشاق امام حسین(ع)، آیات والای معرفت را در این آهنگ بریزیم و بنا کنیم آن را خواندن. این خیلی بد است. خودتان آهنگ بسازید.».
حاج عباس حیدر زاده مداح و پژوهشگر پژوهشکده امام صادق (ع) امسال توفیق داشته در صحن مطهر حضرت معصومه (ع) دعای عرفه را با صدای خوش قرائت کند.برای ورود به عرصه مداحی ابتدا بررسی و شناخت چند چیز را لازم و ضروری می داند.
وی می گوید:«مداحی کار بسیار مقدسی است و کسانی که به این عرصه ورود پیدا می‌کنند،توفیق بزرگی نصیبشان می شود. در بدو ورود باید در سیره ائمه (ع) جست وجو کردکه شاعران و مداحان در محضر ایشان مزین به چه خصوصیات اخلاقی و رفتاری بوده اند؟سپس باید در سیره علما و بزرگان دین کنکاش داشت تا دقیقا آداب مداحی و خصوصیات و سجایای یک مداح خوب و تأثیرگذار اهل بیت (ع) مشخص و استخراج شود.»
وی با تاکید بر این که مداحان باید اشعاری را انتخاب کنند که در درونشان پندی نهفته است و نیز از انتخاب سبک ها و ریتم های کپی شده از کارهای خوانندگان غیر وطنی دوری کنند، می‌گوید:«هیئت باید آدم سازی کند. هیئتی کارش را درست انجام داده که بعد از ده شب جوانانی که به آن هیئت ورود پیدا کرده‌اند‌، متحول شده اند. مداح خوب با اشعار خوب،مطالب مناسب و سبک تاثیر گذارش می‌تواند در این زمینه سهم بسزایی داشته باشد.مسئولین هیئت‌ها هم مسئولیتشان خطیر است.باید دقت کنند که چه مداحانی را به مجلس امام حسین‌(ع) دعوت می کنند؟»
وی در مورد مداحانی که در اولین تماس طالب طی کردن مبالغی هستند ، می گوید: «این امر نشانه عدم معرفت و خود سازی مداح است.متاسفانه این گونه رفتارها باعث شده که نسبت به این قشر بدبینی هایی ایجاد شود.مسببین این امر مسئولین هیئات نیز هستند که بدون شناخت مداح انتخاب می کنند و تنها ملاکشان این است که فلان مداح تا چه حد می تواند در مجلس آقا ابا‌عبدالله الحسین(ع) شور بیافریند و موجی از گریه راه بیندازد؟!در حالی که شور باید توام با معرفت باشد و این به هم آمیختگی زمینه‌اش این است که ابتدا مداح به معرفت برسد.»


برداشتن نقاب از چهره دشمنان در مجلس آقا ابا عبدالله(ع)
بهرام جمال پور مطلق مسئول بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت با تاکید بر این که نباید هدف از مداحی صرفا بیان جنبه های عاطفی واقعه کربلا باشد و باید هدف را بیان مطالبی بگذاریم که موجبات رشد انسان را فراهم می آورد،می گوید:«روضه هایی که –نعوذبالله- تنها از رنج و ضعف اهل بیت (ع) سخن به میان می‌آورند،در شان مجلس عزاداری مولایمان نیستند.اگر هم قرار است نوآوری در سبک ها و سیاق‌های مداحی به وجود آید،باید رویه خوبی داشته باشد.مداحان باید چه در زمینه سبک و چه در زمینه اخلاق استاد و بزرگ داشته باشند.برای ایجاد شور بیشتر هرگز نباید مطالبی را که مستند نیستند به اشعار و روضه های مجلس عزاداری آقا ابا‌عبدالله‌(ع) وارد کرد.اگر بدعت هایی رخ می‌دهد، یا پیش کسوتان الگوی خوبی نبوده‌اند یا بد انتقال داده شده و جوانان مداح این نکات ظریف را در جلسات درس خود نگرفته اند.»
وی با اشاره به عاشورای سال 57 می‌گوید:«مداح اگر خوب باشد،سخنران جلسه اگر رسالتش را تمام و کمال انجام دهد،تحولات عظیمی در جامعه پیرامون خود به وجود می‌آورد.در آن زمان مداحان ،روضه خوانان و سخنوران به تاسی از کلام بنیانگذارجمهوری اسلامی ایران حوادث زمانه خودرا به حوادث کربلا پیوندمی‌دادندو بین انقلابیون شوری توام با معرفت می‌آفریدند که نتیجه اش هم پیروزی کفر بر باطل شد و قیام حسینی را بار دیگر احیا کردند.در حال حاضر هم باید چنین باشد و مردم را در مجالس عزاداری از توطئه های دشمنان آگاه کنیم.این امر میسر نخواهد شد مگر اینکه جوانان مداح زیر نظر پیشکسوتان این عرصه آموزش ببینند.»
این کارشناس مسائل مذهبی ادامه می‌دهد:«مداحان هیچ گاه فراموش نکنند که هدف صرفا گریه کردن نیست و باید روحیه ظلم‌ستیزی درسایه آگاهی بخشی به خصوص در بین مستمعین جوان تقویت شود.تنها به ذکر خصوصیات ظاهری حضرت عباس (ع) و امام حسین(ع) اکتفا نکرده و بیشتر بر ابعاد وسیع فضایل و کمالات اخلاقی ایشان تاکید داشته باشند.»


مراقب شیطان شهرت باشید
یکی دیگر از آفت ها در عرصه مداحی شیفته شهرت شدن است. مداحی که مشهور شد باید دوچندان بر رفتار و سکناتش دقت داشته باشد.
مرحوم حاج اسماعیل دولابی می گوید:
« مداح جوان! سعی کن خودت را خرج آقا کنی، نه آقا را خرج خودت. برای دلت بخون، برای مردم نخون. به خوندن عادت نکن، شیطون می‌شه برات. از شهرت فرار کن.»
حسین کریمی که خود 15 سال است که در کسوت مداحی به عزاداران حسینی خدمت می کند و مداح هیات رزمندگان ناحیه شهید محلاتی تهران هستند،می گوید:«ما به اشعاری نظیر اشعار محتشم کاشانی نیاز داریم که هنوز هم پس از قرن ها تازگی پیام و تاثیر گذاری عمیق را با خود دارند.البته من در زمینه شعر با وجود شاعران جوان متعهدبسیار امیدوار هستم.شعر نباید تنها به بعد احساسی قضیه اشاره داشته باشد ،باید در آن نکات ریز اخلاقی و پندهای برگرفته از واقعه کربلا گنجانده شود.آسیب دیگری که متوجه عرصه مداحی است و خیلی هم شایع این است که ما هنوز آن طور که باید و شاید نتوانسته ایم در آهنگ سازی و ریتم سازی بومی برای اشعار مداحان وارد شویم. لذا مداح به سمت کپی برداری از آهنگ و ریتم وارداتی کشیده می شود.»
وی بر این باور است که مداح باید در هر مجلس و محفلی مراقب رفتار و کردار خود باشد چرا که از خیلی رفتارهای او الگو برداری می شود. شاید نوع صحبت کردن مداح با تلفن همراهش هم برای آنها توی چشم باشد. بنابراین برای مثال نباید نماز اول وقت مداح ترک شود و نیز چنانچه به خودسازی در سایه نیایش های شبانه و نماز شب آراسته باشد،تاثیر گذاری اش دو چندان خواهد شد.»


ضرورت تذکر مسئولین به اشعار و سبک های سخیف 
حاج عباس حیدر زاده مداح و پژوهشگر مسائل مذهبی به شدت نسبت به چهره شدن یک شبه برخی مداحان تازه کار گله مند بوده و می‌گوید:« متاسفانه برخی از موسسات که ابزار پول و تبلیغ را نیز در ید اختیار خود دارند،به دنبال مداحان خوش صدا، خوش سیما و بی‌سوادی می گردند که با هر سبک و سیاق بدعت آمیزی مداحی کنند.این قبیل مداحان اگر چه در عرصه مداحی عمر کوتاهی دارند ولی طول اثرات منفی که می گذارند بسیار زیاد است.»
وی نسبت به مسئولین نظارت بر این عرصه این گلایه را دارد که چرا به وظایف خود عمل نمی کنند؟
حیدر زاده می گوید:«نباید وزارت ارشاد مجوز چنین سی دی های بدعت آمیز در عرصه مداحی را صادر کند.صداو سیما نباید مداحی‌های توام با خرافه پخش کند. سازمان تبلیغات اسلامی‌،شورای هیئات مذهبی و نیز کانون مداحان باید نسبت به اشعار سخیف و سبک های سخیف به مداحان و مسئولان هیئات تذکر دهند.»
 

 




دسته بندی : <-CategoryName-> , 

برچسب ها : <-TagName->